Czy warto regenerować turbosprężarki?

Regeneracja każdego elementu samochodu to tańszy, niż zakup nowego, sposób na przywrócenie ich doskonałej sprawności – dotyczy to również turbosprężarek, których nabicie nie należy do małych wydatków. Nadanie nowej świetności używanej turbosprężarce wymaga jednak odpowiednich zabiegów i staranności, gdyż tylko tym sposobem gra będzie warta świeczki, a regeneracja zasadna.

O turbosprężarkach słów kilka

Nowoczesne silniki benzynowe o mniejszych pojemnościach, w dużej mierze bazują właśnie na turbosprężarkach, a jak się zapowiada, już wkrótce ten niepozorny element, będzie nieodłącznym komponentem każdego motoru samochodowego – w tym silników Diesla. Korzyści włączenia turbosprężarek do stałego wyposażenia silników pozwala poprawić jego parametry, jednak, jako element kluczowy, mogą one stanowić również część podatną na częste uszkodzenia wynikające z niewłaściwej lub nadmiernej eksploatacji.

W związku z awaryjnością komponentu jakim jest turbosprężarka, każdy posiadać czterech kółek ma do wyboru dwie możliwości – zakup nowej części lub staranną regenerację, która może być znacznie tańszym i nie mniej skutecznym rozwiązaniem, o ile zostanie wykonana prawidłowo.

Pod pojęciem regeneracji turbosprężarki nie kryje się jednak jej naprawa, a kompleksowy proces, mający na celu wymianę jej zużywających się części, w tym tych, które prezentują się nienagannie.

Kiedy turbosprężarka nadaje się do przeprowadzenie regeneracji?

Według deklaracji producentów motorów samochodowych, każda turbosprężarka winna działać i cieszyć perfekcyjną funkcjonalności dopóki dopóty działa silnik. Niestety tak nie jest, bowiem jest to część wyjątkowo wrażliwa na niewłaściwą eksploatację, a co za tym idzie, wymagać może ona wymiany lub właśnie regeneracji średnio co 100 tysięcy kilometrów.

Do typowych symptomów, które powinny wzbudzić podejrzenie o zużyciu turbosprężarki i konieczności podjęcia się jej wymiany lub poddania regeneracji należy między innymi:

  • wydobywający się z rury wydechowej gęsty biały dym, który objawia się przy mocnym obciążeniu silnika np. podczas gwałtownego ruszania – w przypadku silników Diesla, dym wydobywający się z rury wydechowej przybiera kolor czarny,
  • obecność oleju w układzie dolotowym silnika, który jest objawem nieszczelności turbosprężarki,
  • spadek osiągów silnika lub nierównomierne rozwijanie mocy,
  • nietypowe odgłosy pracy turbiny w tym świsty czy syki, które powinny wzbudzić zainteresowanie i reakcję.

Wszystkich powyższych objawów nie należy ignorować, bowiem im szybciej zareagujemy, tym większa szansa na przeprowadzenie skutecznej regeneracji turbosprężarki.

Regeneracja turbosprężarki – na czym polega?

Regeneracja turbosprężarki to przede wszystkim przywrócenie jej pierwotnych właściwości, w tym odzyskanie parametrów i działania niczym nowego podzespołu. W zależności od rodzaju turbosprężarki, proces regeneracji może obejmować kilka etapów.

Każda regeneracja obejmuje jednak wymontowanie turbiny i dokładne rozłożenie jej na części pierwsze. Tylko tym sposobem możliwe jest określenie dokładnego stopnia zużycia poszczególnych elementów, kompleksowe oczyszczenie detali, usunięcie uporczywych nalotów (wykorzystując szkiełkowanie lub śrutowanie) itp. działania.

Wymiana elementów, złożenie turbosprężarki na nowo i poddanie testowi szczelności, pozwala określić czy regeneracja przebiegła prawidłowo. Co więcej, konieczne jest również dokładne jej wyważenie – rdzeń turbosprężarki rozkręca się nawet do 250 tysięcy obrotów na minutę, przez co nawet minimalna różnica, może prowadzić do poważnej awarii.

Aby regeneracja miała sens nie należy podejmować się jej samodzielnie, bowiem wymaga ona profesjonalnego serwisu, wysokiej jakości specjalistycznego sprzętu i fachowych umiejętności. Właściwe procedury oraz dbałość o każdy detal działania pozwala przywrócić nowe życie regenerowanej turbosprężarce, a co za tym idzie komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Oferta regeneracji turbosprężarki w BSL

About The Author

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *