Uszkodzenia tłoków wskutek ułamania dysz chłodzących

Jeśli po zakończeniu prac naprawczych w obrębie przekładni korbowej dochodzi do zatarcia silnika lub podobnych szkód, przyczyną mogą być uszkodzone dysze chłodzące tłoków.

Wzorce uszkodzeń są najczęściej identyczne:

• na trzonie tłoka widoczne są wyżłobienia i ślady zatarcia

• denko tłoka, korona tłoka i część nadpierścieniowa są stopione lub przypalone

• na tulejach ślizgowych widoczne są miejscowe przebarwienia, a nawet rysy

Szkody te występują najczęściej po wymontowaniu i montażu tłoka wraz z korbowodem. W trakcie tej czynności niechcący wygięto lub urwano pozostałą w silniku dyszę chłodzącą tłoka.

W związku z tym denko tłoka w trakcie pracy nie jest dostatecznie chłodzone olejem silnikowym. W efekcie dochodzi do przegrzania tłoków i cylindrów.

 

WAŻNE! Zawsze podczas naprawy wiążącej się z wymontowaniem i montażem tłoków i korbowodów należy wymontowywać dysze chłodzące. Po montażu należy przywrócić poprawne ustawienie i działanie, ponieważ także resztki uszczelek i osady mogą zapychać dysze chłodzące, zatem należy je starannie usunąć!

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *