Uszkodzenia tłoków i ich przyczyny

Zastanawiasz się co spowodowało uszkodzenie tłoka? Poniższy instruktaż pomoże Ci w ustaleniu co było skutkiem awarii.

1.USZKODZENIA GŁÓWEK TŁOKÓW

Otarcia spowodowane przegrzaniem (głównie na główce tłoka)

• Przegrzanie wskutek zakłóceń spalania
• Wygięta/niedrożna dysza natrysku oleju
• Montaż nieprawidłowych tłoków
• Usterka w układzie chłodzenia
• Zawężenie luzu w górnym obszarze gładzi cylindra

Ślady bicia

• Za duży występ tłoka
• Nadmierne splanowanie głowicy
• Nieprawidłowe wgłębienie zaworu
• Nieprawidłowa uszczelka głowicy
• Osady nagaru olejowego na główce tłoka
• Za mały luz zaworowy
• Nieprawidłowe czasy rozrządu zaworów wskutek
nieprawidłowego ustawienia albo przeskoku pasków
zębatych

Nadtopienia i stopienia

• Wadliwe dysze natrysku oleju
• Nieprawidłowa dawka wtrysku
• Nieprawidłowy moment wtrysku
• Niedostateczne uszczelnienie
• Opóźnienie zapłonu
• Drgania przewodów wtryskowych

Spękania denka i główki

Wadliwy lub nieprawidłowy wtryskiwacz
• Nieprawidłowy moment wtrysku
• Nieprawidłowa dawka wtrysku
• Niedostateczne sprężanie
• Niedostateczne chłodzenie tłoka
• Nieprawidłowy tłok o niewłaściwej formie główki
• Zwiększenie mocy (np. przez tzw. Chip Tuning)

2.USZKODZENIA PŁASZCZA TŁOKA

Asymetryczny ślad pracy tłoka

• Wygięty/zwichrowany korbowód
• Ukośnie przetoczone główki korbowodów
• Krzywo przetoczony cylinder
• Krzywo zamontowane pojedyncze cylindry
• Za duży luz korbowodu

Otarcia przy sworzniu tłokowym

• Zbyt ścisłe pasowanie sworznia tłokowego
• Zatarcie w główce korbowodu (niedostateczne smarowanie
przy rozruchu)
• Błędy montażu korbowodu pasowanego na gorąco

Praca na sucho, zatarcia i wżery wskutek zalania paliwem

• Praca silnika na zbyt bogatej mieszance
• Zakłócenia spalania (braki iskry)
• Niedostateczne sprężanie
• Uszkodzony układ rozruchu zimnego silnika
• Rozcieńczenie oleju przez paliwo

3.USZKODZENIA PIERŚCIENI TŁOKOWYCH

Wypłukanie materiału w obszarze pierścienia

• Błędy montażu tłoka
• Zalanie paliwem
• Silne zużycie osiowe rowka pierścieniowego i pierścieni
• Trzepotanie pierścieni

Zużycie promieniowe wskutek zalania paliwem

• Nieprawidłowości przy wytwarzaniu mieszanki
• Zakłócenia spalania
• Niedostateczne ciśnienie sprężania
• Nieprawidłowy występ tłoka

Zużycie osiowe wskutek zanieczyszczeń

• Wywołujące efekt ścierny cząsteczki brudu wskutek
niedostatecznej jakości filtracji
• Cząsteczki brudu, które nie zostały dokładnie usunięte
podczas remontu silnika (wióry, materiał cierny)
• Powstające podczas docierania cząsteczki ścieru

4.USZKODZENIA TULEI CYLINDROWEJ

Kawitacja

• Wadliwe/niedokładne osadzenie tulei cylindrowej
• Użycie nieprawidłowych oringów jako uszczelek
• Użycie nieodpowiedniego środka chłodzącego
• Niedostateczne ciśnienie w układzie chłodzenia
• Za niska lub za wysoka temperatura pracy
• Zakłócenie przepływu środka chłodzącego

Wypolerowane miejsca w górnej części cylindra

Osady nagaru olejowego na progu ogniowym tłoka wskutek:
• dostawania się nadmiernej ilości oleju do komory spalania
z powodu uszkodzenia części
• zwiększonego przedmuchu gazu z przenoszeniem oleju
do układu zasysania
• niedostatecznej separacji mgły olejowej z przedmuchiwanych
gazów
• częstej pracy silnika na biegu jałowym lub jazdy na krótkich
odcinkach

Szukasz części silnikowych do swojej ciężarówki lub maszyny?

Skontaktuj się z nam tel. 46 857 91 00 | e-mail bslparts@bslparts.pl

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *