Proces regeneracji turbosprężarki

Turbosprężarka to jeden z elementów samochodu, który nie jest konieczny dla jego ogólnego działania, jednak korzystanie wpływa na pracę innych układów. Coraz więcej aut, które wyjeżdża z fabryki, ma w swoim wyposażeniu turbo. Dzięki niemu samochód jest bardziej ekonomiczny oraz ekologiczny. By turbosprężarka działała prawidłowo, warto poddawać ją regularnej regeneracji. Jak wygląda ten proces? Dlaczego warto się podjąć tego zadania? Ile to kosztuje regeneracja turbosprężarki? Wszystkie niezbędne informacje znajdują się poniżej.

Czym tak właściwie jest turbosprężarka?

Budowa turbosprężarki nie jest skomplikowana. W jej skład wchodzi turbina oraz sprężarka. Określane są jako część gorąca i zimna, co związane jest ze specyfiką gazów, które przez nie przepływają. Zarówno turbina, jak i sprężarka mają wirniki, które są połączone wałem. Część gorąca jest częścią układu wylotowego, natomiast zimna – dolotowego silnika. Dlaczego ten element wyposażenia samochodu jest przydatny w trakcie codziennego użytkowania? Otóż turbosprężarka dodaje mocy jednostce napędowej. Gazy wylotowe silnika rozpędzają ramiona wirnika. Następnie są one kierowane do sprężarki, która przekazuje sprzężone powietrze z powrotem do jednostki napędowej. Dzięki pracy turbosprężarki do tłoków dostaje się więcej tlenu, którego spalanie dodaje mocy pojazdowi.

Co to oznacza w praktyce? Dzięki turbosprężarce samochód szybciej rusza oraz może osiągać wyższą prędkość w krótszym czasie. Niezależnie od modelu, w którym się znajduje, jest ona jego doładowaniem, które zwiększa przyjemność z jazdy. Dlaczego samochód jest bardziej ekonomiczny i ekologiczny dzięki turbosprężarce? Obecność tego elementu ogranicza spalanie paliwa, ale również blokuje przedostawanie się do środowiska szkodliwych gazów.

Regeneracja turbosprężarki – instrukcja krok po kroku

Turbosprężarki pracują w naprawdę trudnych warunkach. Towarzyszy im bardzo wysoka temperatura oraz ogromna prędkość obrotów. Wirnik obraca się nawet 200-250 tysięcy razy na minutę. Koszt nowej turbiny to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Dlatego o wiele tańsza jest jej regeneracja. Jeśli zostanie wykonana przez doświadczonego mechanika w specjalistycznym warsztacie, istnieje możliwość zaoszczędzenia sporej sumy pieniędzy. Proces regeneracji sprawia, że turbosprężarce przywraca się jej całkowitą sprawność.

Demontaż turbosprężarki

Na samym początku trzeba wyjąć turbosprężarkę z samochodu. Nie jest to proces skomplikowany i wymaga użycia wyłącznie kluczy. Następnie trzeba rozkręcić turbosprężarkę na pojedyncze części. Najlepiej zacząć od odkręcenia przewodu spustowego oleju oraz jego uszczelki. W kolejnym kroku należy zdemontować siłownik pneumatyczny, odłączyć od niego przewód sterujący oraz czujnik położenia zaworu. Od razu warto przyjrzeć się, jak wyglądają oba elementy. Siłownik reguluje ciśnienie doładowania turbo, więc jeśli jest zniszczony, trzeba zakupić nowy element. W tym momencie koras jest już praktycznie wolny. Należy wysunąć go z obu ślimaków. W pierwszej kolejności trzeba odchylić ten element od strony turbiny, a następnie od strony sprężarki.

Ocena poszczególnych elementów

Kiedy turbosprężarka jest rozłożona na czynniki pierwsze, każdą część trzeba dokładnie wyczyścić. Niektóre z elementów takie, jak łożysko wirnika, pierścienie oporowe czy uszczelki są wymieniane przy każdej regeneracji. W przypadku innych – konieczna jest ich ocena. Należy je dokładnie umyć przy użyciu myjki ciśnieniowej oraz ultradźwiękowej, wysuszyć i poddać piaskowaniu. Dopiero po tych kilku prostych czynnościach można obejrzeć każdą część w poszukiwaniu uszkodzeń.

Wymiana rdzenia turbosprężarki

Rdzeń turbosprężarki jest elementem, którego wymiana jest konieczna dla prawidłowego działania turbo. Przed montażem nowego korasa trzeba obejrzeć ślimaki oraz siłownik pneumatyczny. Na nowy rdzeń nakłada się uszczelkę, którą warto przesmarować olejem. Koras trzeba włożyć do części zimnej (kompresji) turbo, następnie powinno się założyć pierścień segera. Wówczas można założyć część gorącą (wydechową), założyć obejmę i skręcić całość śrubą.

Złożenie i montaż turbosprężarki

Kiedy rdzeń jest już na swoim miejscu, można przystąpić do montażu kolejnych elementów turbo. Najpierw należy zamocować siłownik pneumatyczny i przewód spustowy oleju. Wówczas turbosprężarka jest gotowa do ponownego zamontowania w samochodzie, jednak wcześniej trzeba wykonać jeszcze kilka czynności. Przed podłączeniem przewodu zasilającego warto ją zalać świeżym olejem.

Drgania i opory zwiększają ryzyko szybszego zniszczenia turbo, dlatego warto wykonać wyważenie dynamiczne. Przy pomocy wyważarki należy rozpędzić wirnik do prędkości, do której rozpędza się podczas zwykłej pracy. Urządzenie wskaże miejsce, w którym należy zredukować masę niewyważenia. Do wykonania takiej redukcji potrzebna jest szlifierka pneumatyczna. Dzięki wyważaniu sprawdza się również szczelność układu.

Po zamontowaniu układu warto go jeszcze raz poddać wyważeniu. Kiedy turbosprężarka jest już w samochodzie, trzeba przeprowadzić kontrolę szczelności, hałaśliwości oraz prawidłowości pracy.

Ile kosztuje regeneracja turbosprężarki?

Wymiana turbosprężarki na nową to wydatek rzędu kilku tysięcy. Regeneracja turbosprężarki Warszawa jest o wiele tańsza. która kosztuje średnio 450 złotych. Na ostateczną kwotę składa się także cena nowego oleju silnikowego czy filtrów. Jeśli wykonuje się regenerację samodzielnie, to koszt nie powinien przekroczyć tysiąca złotych. Jeśli zleci się regenerację turbosprężarki specjalistom, koszt wzrośnie o kilkaset złotych.

Regeneracja turbosprężarki – lepiej zapobiegać, niż leczyć

Obecność turbosprężarki pod maską samochodową zwiększa komfort poruszania się po drogach. Nie tylko jazda jest o wiele przyjemniejsza, ale również tańsza ze względu na mniejsze spalanie paliwa i bardziej ekologiczna. Warto co kilka lat podjąć się regeneracji turbo. Lepiej częściej zregenerować układ, niż narazić się na jego awarię i konieczność zakupu nowego.

About The Author

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *