11 powodów do wymiany klocków samochodowych

Główną i w zasadzie najważniejszą przyczyną zużycia bądź uszkodzenia klocków samochodowych, a co za tym idzie podstawą do ich wymiany jest nazbyt długi okres ich eksploatacji. Powodów wymiany klocków samochodowych jest jednak znacznie więcej, bowiem ich zużycie zależy od sposobu użytkowania pojazdu i stylu jazdy kierowcy.

Do głównych objawów, jakie wiążą się z koniecznością wymiany klocków hamulcowych należy niski poziom płynu hamulcowego, niższa skuteczność hamulców, szumy, czy też piski słyszalne od strony koła podczas hamowania. Poniżej 11 powodów, które wymuszają wymianę klocków:

1. Wtrącenia metaliczne w materiale ciernym

Miejscowe obniżenia temperatury na tarczy hamulcowej spowodowane strumieniem wody powoduje łuszczenie się jej cząstek, które następnie wcierane są w klocki hamulcowe. Tym sposobem obniża się współczynnik tarcia pomiędzy tarczą a klockiem hamulcowym, a w efekcie pojawia się uszkodzenie klocka, który należy wymienić.

2. Zdeformowanie płytki nośnej klocka hamulcowego

Blokada w prowadnicach uchwytu zacisku hamulcowego nie sprawdzona podczas montażu lub w sytuacji gdy nie ma swobodnego ruchu klocka hamulcowego powoduje osłabienie siły hamowania. „Ściąganie” auta w jedną ze stron to charakterystyczna cecha tej usterki. Należy wymienić klocki dla obu osi.

3. Skośne zużycie materiału ciernego

Brak możliwości swobodnego poruszania się klocka hamulcowego w prowadnicach uchwytu zacisku powodować może uszkodzenie przez zablokowany tłoczek w postaci skrzywienia obudowy, uszkodzenia elementów prowadzących czy sprężystszych. Pojawia się tutaj obniżenie siły hamowania koła, dlatego należy wymienić komplet klocków i ewentualnie także elementy sprężyste zacisku hamulcowego.

4. Przegrzanie (spalenie) materiału ciernego na całej lub części powierzchni

Tutaj przyczyną jest częściowe wypalenie żywic, gdy nastąpił brak swobody ruchu klocka, błędne cofanie tłoczka, nadmiernie trzymano nogę na pedale hamulca bądź często hamowano przy dużych prędkościach. Pojawia się wówczas zmiana właściwości materiału ciernego i zwiększa się zużycie klocka, który wymaga wymiany.

5. Zanieczyszczenie materiału ciernego klocka hamulcowego

Niechlujna naprawa, wyciek płynu hamulcowego czy wyrzut smaru z łożyska koła to główne przyczyny zanieczyszczenia, dlatego w sytuacji, gdy pojawi się „ściąganie” pojazdu na lewo lub prawo lub mniejsza siła hamowania, konieczne jest dokonanie wymiany całego zestawu klocków.

6. „Zeszklenie” materiału ciernego

Przegrzanie hamulców lub wynikające z silnych i krótkotrwałych hamowań „zeszklenie” obniża moment hamowania hamulca, dlatego konieczne staje się usunięcie zeszklonego materiału klocka lub wymiana całego kompletu.

7. Nierównomierne zużycie klocka hamulcowego

Różne wymiary materiału ciernego mogą wpływać na nierównomierne zużycie klocka hamulcowego, dlatego możemy odczuć zwiększoną skłonność do pisków i drgań w trakcie hamowania. Aby usunąć tę przyczynę, konieczne jest wymienienie całego kompletu tarcz i klocków hamulcowych.

8. Różne zużycie klocków hamulcowych jednego koła

Gdy klocek hamulcowy pozbawiony jest swobody ruchu w prowadnicach uchwytu zacisku lub tłoczek zacisku hamulcowego nie cofa się prawidłowo, może następować ocieranie jednego lub pary klocków o tarczę hamulcową, stąd ich nierównomierne zużycie. Zaobserwować można to poprzez odczucie „ściągania” auta w prawą lub lewą stronę podczas hamowania. Warto określić w tym wypadku zużycie każdego klocka i w razie zużycia któregoś z nich – wymienić.

9. Całkowite starcie materiału ciernego klocka hamulcowego

Brak okresowych kontroli hamulców lub przebiegu samochodu pomiędzy kontrolami, gdy sposób eksploatacji lub styl jazdy jest rozbieżny z „normalnym”, może powstać całkowite starcie materiału ciemnego klocka. Usterka objawia się „ściąganiem” auta w jedną stronę podczas hamowania lub pojawianiem się pisków i hałasu. Należy wymienić klocki i sprawdzić tarczę hamulcową.

10. Pęknięty materiał cierny klocka hamulcowego

Pęknięcia pojawiają się przy zgięciach płytki nośnej, co utrudnia swobodny ruch klocka w prowadnicach uchwytu zacisku, dlatego pojawia się obniżenie momentu hamowania i siły hamowania. Najczęściej konieczne jest dokonanie wymiany kompletu klocków.

11. Zerwanie materiału ciernego z płytki nośnej klocka hamulcowego

Słaba jakość klocków hamulcowych to główna przyczyna tej usterki, a co za tym idzie przyczyny wymiany. Niska wytrzymałość zmniejsza sprawność i skuteczność hamowania, stąd ważne jest zamontowanie klocków najwyższej jakości klocki.

Sprawdź klocki hamulcowe do samochodów ciężarowych w Naszej ofercie!

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *