Przyczyny nierównego zużycia się klocków hamulcowych

Powody, dla których pojawia się nierównomierne zużycie klocków hamulcowych są różne. Pomimo tego, że w teorii poszczególne elementy układu hamulcowego powinny zużywać się równomiernie, praktyka pokazuje, że nawet w obrębie jednego hamulca, mogą pojawiać się nieregularności w zakresie ścierania szczęk lub klocków.

Zacieranie się klocków hamulcowych jest naturalnym procesem, bowiem użytkowanie pojazdu nieodłącznie wiąże się ze zużyciem komponentów. Normalne jest zatem to, że stopień zużycia przedniej i tylnej osi może się nieco różnić, chociażby dlatego, że działają na nie odmienne obciążenia, a dodatkowo układy te mają różną wielkość i konstrukcję. Z kolei w przypadku nierównomiernego zużycia się klocków w hamulcowych w obrębie jednej osi, już nie jest tak oczywistym.

Oszczędna reperacja

Do głównych przyczyn nierównego zużycia klocków w takich sytuacjach najczęściej prowadzi niedbałość lub nadmierne oszczędności na tej ważnej reperacji. Wielu kierowców stawia na tańsze rozwiązania wykorzystując podczas wymiany klocków lub szczęk hamulcowych popularne zestawy montażowe, bazujące na częściach eksploatacyjnych (podobnych do klocków i tarcz). Połączenie tych różnorodnych blaszek, sworzni, śrub czy podkładek nie jest dokładnie dopasowane do poszczególnych rodzajów pojazdów, a co za tym idzie może to wpływać na nierównomierne zużycie komponentów. Części w wersji oszczędnościowej czasami mogą się sprawdzić, jednak ich kiepski stan jest najczęstszą przyczyną blokowania się klocków hamulcowych, pojawiania się hałasu i dziwnych pisków, bądź właśnie nierównomiernego zużycia hamulców.

Niestety, nie sami właściciele pojazdów winni są „oszczędnym” zabiegom mogącym mieć wpływ na nierównomierne zużycie klocków hamulcowych, bowiem wielu mechaników również podąża drogą na skróty. Podstawowym błędem staje się tutaj niedokładne czyszczenie hamulca podczas wymiany klocków i tarcz, co bywa przyczyną ich późniejszej nierównomiernej pracy i zużycia. Tego rodzaju niedopatrzenia może mieć poważne konsekwencje, gdy jeden element ulega szybkiemu zużyciu, rezultatem może być konieczność wymiany całego kompletu szczęk i klocków, a czasami również tarcz hamulcowych.

Niefortunne przyblokowanie hamulca

Zdarzają się sytuacje w których jeden z hamulców ulega przyblokowaniu, przez co koło i piasty zaczynają się nagrzewać, zwiększa się spalanie, a w efekcie również i szybsze, nierównomierne zużycie hamulców. Powodem dla którego pojawia się blokada hamulca może być niedokładne oczyszczenie hamulca podczas montażu elementów, ale również warunki zastane na drodze, w tym między innymi brud, duże ilości solanki lub wody. Szczególnie często sytuacja taka ma miejsce zimą, kiedy to nasz pojazd i cały układ hamulca ma wyjątkowo trudne warunki pracy. Śnieg, który dostaje się pomiędzy kołpak a felgę rozpuszcza się, dostaje do hamulców i może powodować korozję. Podobnie sytuacja może wyglądać w przypadku jazdy po błocie, piasku i innych podobnych powierzchniach. Dobrym sposobem na unikanie tego typu usterek, jest rezygnacja w okresie zimowy z ozdobnych kołpaków.

W hamulcach bębnowych – usterka cylinderka

W przypadku pojazdów z hamulcami bębnowymi, przyczyną ich nierównomiernego zużycia, może być dla przykładu usterka jednego z cylinderków, który na skutek nieszczelności lub zblokowania nie działał poprawnie. W sytuacji, gdy pojawia się tego rodzaju awaria, warto wymienić wadliwą część, ale również okładziny. Nie należy zapominać o dokładnym oczyszczeniu całego mechanizmu oraz o poprawnym montażu.

Naprawa

Bywają sytuacje, w których dopiero podczas wymiany klocków widać, że zużywają się one nierównomiernie, dlatego w tej sytuacji, dobrą strategią jest dokładne rozłożenie zacisków, oczyszczenie (stalową szczotką i chemicznym zmywaczem), a także wymiana elementów eksploatacyjnych. Po montażu konieczne jest sprawdzenie pracy i szczelności układu. Nie należy zapominać również o tarczach, które w sytuacji nierównomiernego zużycia, należy wymieć (komplet). Dbałość o zespoły hamulcowe pozwala zyskać większe bezpieczeństwo na drodze, a także w efekcie, może okazać się tańsze.

Sprawdź klocki hamulcowe do samochodów ciężarowych w Naszej ofercie!

About The Author

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *